Hvornår skal mit barn kunne spise et fuldt måltid?

14. juli 2014

Alder:
7 mdr.

Hvornår skal mit barn kunne spise et fuldt måltid?

Hej Helen, tak for dit svar og skema, som jeg stort set følger med min datter.

Hun nærmer sig de 7 måneder og du skrev sidst at for at holde hende mæt om natten så skulle portionerne af fast føde ikke overstige 1 dl pr. måltid.
Hun har dog aldrig spist 1 dl mad pr. måltid så derfor er jeg i tvivl om hvor længe jeg skal regne med at hun kan leve af smagsprøver og modermælk?
Nogle madvarer spiser hun mere af end andre, men hun har faktisk aldrig åbnet munden på vid gab eller langet ud efter skeen når der var mad forude. Det er mere som om hun spiser fordi hun ved at det er spisetid og når der er kommet 3-4 skefulde ind (små teskeer) så lukker hun munden i og fægter skeen væk med begge hænder. Vand drikker hun gerne.

Jeg ...

Annonce

... kan derfor ikke lige se hvornår hun kan undvære at blive ammet efter måltiderne? Nogle dage ammes hun før hun puttes og nogle gange ikke - men det er som om det er vendt igen og hun sover godt om natten uanset om hun har spist 4 eller 6 gange hos mig.

Men altså i det hele taget synes jeg ikke hun spiser meget, heller ikke når hun bliver ammet. Alligevel er hun en stor pige på ca. 68 cm og 8,8 kg så synes jo ikke hun mangler noget.

Skal jeg lade være med at bekymre mig så meget om hun får nok af det ene eller det andet? Hun er jo næsten altid glad og tilfreds og meget nem, pludrer meget og kommer rundt ved at skubbe sig baglæns (på det seneste er numsen begyndt at komme op i vejret).

Med venlig hilsen
(over)bekymret mor?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet