Brev:
Hvornår skal mit barn kunne spise et fuldt måltid?
14. juli 2014
Alder:
7 mdr.
Hvornår skal mit barn kunne spise et fuldt måltid?
Hej Helen, tak for dit svar og skema, som jeg stort set følger med min datter.
Hun nærmer sig de 7 måneder og du skrev sidst at for at holde hende mæt om natten så skulle portionerne af fast føde ikke overstige 1 dl pr. måltid.
Hun har dog aldrig spist 1 dl mad pr. måltid så derfor er jeg i tvivl om hvor længe jeg skal regne med at hun kan leve af smagsprøver og modermælk?
Nogle madvarer spiser hun mere af end andre, men hun har faktisk aldrig åbnet munden på vid gab eller langet ud efter skeen når der var mad forude. Det er mere som om hun spiser fordi hun ved at det er spisetid og når der er kommet 3-4 skefulde ind (små teskeer) så lukker hun munden i og fægter skeen væk med begge hænder. Vand drikker hun gerne.
Jeg kan derfor ikke lige se hvornår hun kan undvære at blive ammet efter måltiderne? Nogle dage ammes hun før hun puttes og nogle gange ikke - men det er som om det er vendt igen og hun sover godt om natten uanset om hun har spist 4 eller 6 gange hos mig.
Men altså i det hele taget synes jeg ikke hun spiser meget, heller ikke når hun bliver ammet. Alligevel er hun en stor pige på ca. 68 cm og 8,8 kg så synes jo ikke hun mangler noget.
Skal jeg lade være med at bekymre mig så meget om hun får nok af det ene eller det andet? Hun er jo næsten altid glad og tilfreds og meget nem, pludrer meget og kommer rundt ved at skubbe sig baglæns (på det seneste er numsen begyndt at komme op i vejret).
Med venlig hilsen
(over)bekymret mor?